top of page
De Mikel Haman Foundation is in 2017 opgericht als stichting Survibes door Mikel Haman.
MHA_2023_socials_04.jpg

Guilliano Pinas

winnaar

Gay, single ouder, choreograaf, mentor, organiser in de Ballroomscene en Housefather van de Kiki House of Angels. 

Guilliano Pinas (hij/hem), ook bekend als Father Typhoon Angels, is al ruim 10 jaar actief als community organizer, Master of Ceremonies, dance teacher, boegbeeld binnen de ballroomscene en overall housefather van het internationale Ballroomhuis Kiki House of Angels. 

Binnen de community zet hij zich in om safe spaces te creëren waar black queer en trans kids èn volwassen zich kunnen ontplooien. Voor velen is hij een mentor en vaak ook ‘chosen family’ vanwege het gebrek aan acceptatie vanuit hun ouderlijk huis. Naast vader van zijn ballroom kids, is Guilliano ook vader van een tienerzoon. “Te lang heb ik met mijn zichtbaarheid als zwarte gay vader geworsteld. Ik ben hier open over, in de hoop ook schaamte weg te nemen bij anderen”.

Binnen de internationale zwarte queer community, met thuisbasis Rotterdam heeft hij met zijn werk, Vogue Femme workshops, het organiseren van events en zichtbaarheid voor veel mensen een enorme impact gemaakt en is hij inspiratie en support bij zelfacceptatie. In het voorjaar van 2023 was hij hoofdchoreograaf voor Ozard of Wiz van Maastheater Rotterdam. Een jeugdvoorstelling over jezelf mogen zijn, specifiek als onderdeel van de LHBTQIA+ gemeenschap. 

“Hetgeen ik zelf zocht toen ik jonger was, geef ik nu terug aan de community. De kikiscene binnen ballroom focust zich op jongeren en is laagdrempelig. Tot de dag van vandaag organiseren we wekelijkse gatherings voor de community, waar de jeugd van onze community op een laagdrempelige manier kennis kan maken met Ballroom en zichzelf mag zijn en ontdekken.

Ik hoop met mijn werk whitewashing en erasure van onze creatieve uitingen het hoofd te bieden. En daarnaast een duurzame bijdrage te leveren aan het breken van stigma rondom queer zijn in de zwarte gemeenschap. Zodat we meer begrepen worden door ‘our own’, want ALL Black Lives Matter”.

Esther Duysker

genomineerde

Scenarist en toneelschrijver vlecht normalisatie van queer identiteit steeds meer in haar werk.

Esther Duysker (zij/haar) is scenarist, toneelschrijver en hoorspelschrijver. Ze studeerde Writing for Performance aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. In haar werk staat het vormgeven van een eigen identiteit centraal. 

Esther vertaalde o.a. de Broadway classic Raisin in the Sun en sequels Beneatha’s Place en Clybourne Park. Zeer recentelijk schreef ze de Nederlandse reactie op het stuk Raisin in the Sun genaamd The Story of Travis, waarmee de Raisin Cycle rond is. Ook schreef ze de boeken TROBI en LOBI met illustrator Brian Elstak. Haar speelfilmdebuut als scenarist in Buladó werd bekroond met de Gouden kalf voor Beste Film. 

“Queer zijn normaliseer ik in mijn werk steeds meer. Voor mij is het altijd gewoon geweest dat ik op een vrouw val en is het fijn dat het voor mijn familie ook geen issue is. De maatschappij heeft een probleem en in mijn werk probeer ik daar antwoord op te geven door de queer identiteit ook daar te normaliseren. Zo krijgt de lesbische vrouw steeds vaker een plek in mijn werk, evenals non-binaire personen, maar hoeft dat niet uitvergroot te worden. Ze zijn er ‘gewoon’. 

Ik merk dat naarmate ik meer bij mijn eigen kern kom, queer identiteit steeds vaker een rol krijgen in hetgeen ik schrijf. Met een focus op de joy, liefde, viering van queer zijn en minder op de, vaak vertelde, struggle (zonder deze te bagatelliseren). 

Authenticiteit van de zwarte queer ervaring zoals ik die ken is belangrijk voor me. We zijn niet alleen onze worstelingen. Het is normaal in mijn leven, dus wil ik dat het gewoon is op het scherm en toneel. 

Voor de zwarte LGBTQ+ community droom ik van meer zichtbaarheid voor elkaar en elkaars subculturen binnen de community. Dat we elkaar op de weg naar onze vrijheden zien en we elkaar ook mogen vieren. Daarbinnen hoop ik dat mijn verhalen bij kunnen dragen aan meer verbinding en daarmee aan een groter besef van hoe divers en met hoeveel we zijn en hoe krachtig dát is”.

Afiah Vijlbrief

genomineerde

Van onderzoek naar verandering in en om de community.

Afiah Vijlbrief (zij/haar) specialiseert zich in haar werk in gendergelijkheid, identiteit, gender- & seksuele diversiteit, LHBTIQA+ vraagstukken, seksuele- en reproductieve rechten, ras & etniciteit en anti-discriminatie. Ze gebruikt haar kennis en ervaring als onderzoeker bij Kenniscentrum Seksualiteit RUTGERS, programma Seksualiteit & Zorg en is onderdeel van Black Pride NL.

In haar werk speelt intersectionaliteit een centrale rol. Naast onderzoek traint ze ook zorg-, onderwijs- en overheidsprofessionals op intersectioneel bewustzijn, beleids- en gedragsveranderingen. In 2022 gaf ze (op uitnodiging van Stichting New Monday) in Suriname een pilotserie van gender-trainingen voor professionals en jongeren rond de Surinaamse Pride Month waarvoor ze dit jaar terugkeert naar Suriname en ook lokale trainers zal opleiden.

“Queer en Genderstudies, alsmede Sociologie gaven mij manieren om mijn eigen identiteit als zwarte queer vrouw te onderzoeken. Het hielp me te duiden wat het betekent om queer te zijn en waarom onze community zo bij elkaar komt, mèt al die verschillende identiteitslagen op het gebied van ras, gender en seksuele diversiteit etc.

Die identiteits-lagen zijn zo een essentieel onderdeel van mijn werk geworden, vooral ook omdat stigma en marginalisatie bij deze intersecties op de loer liggen. Hier kan ik met mijn expertise bewustzijn en verandering brengen”.

“Ik vind enorme joy in mijn werk door voor en mèt anderen te organiseren en herkenning, erkenning en safer spaces te faciliteren waar mensen zichzelf mogen zijn.

Mijn hoop voor de toekomst van de zwarte LGBTQ+ community is om nog meer te organiseren voor ons en door ons. Hiernaast dat ons communitywerk een structurele prominente plek krijgt in onze communities en ook qua financiering rond komt, om het uit de marge te halen. Verder is mijn hoop dat de verschillende groepen binnen de Afro-Nederlandse community zich, met het oog voor elkaar, blijven versterken”. 

bottom of page